Friday 5 August 2011

tazkirah

Assalamualaikum semua :)
Alhamdulillah semalam dapat dengar tazkirah Ramadhan kat surau. jd nak share sikit lah kat sini. moga menjadi panduan kita bersama.

Sesungguhnya Ramadhan inilah bulan di mana pada awalnya Allah menurunkan rahmat, pada pertengahannya Allah memberi pengampunan & pada akhirnya Allah memberi pembebasan kepada  hambaNya drpd api neraka. jadi manfaatkan lah :)

Ustaz tu cerita, beliau tinggal di Yaman. dan pd waktu awal Ramadhan (tarawih), tak ramai sgt pun yg menunaikan tarawih di masjid. tiba pada pertengahan Ramadhan, jemaah semakin bertambah. & apabila saat2 akhir ramadhan, sangat lah penuh org mengisi masjid2 di setiap pelusuk Yaman tu.

 tapi, terbalik dgn kita kat Malaysia ni pulak kan. awal2 jelah yg semangat nak pegi. dah masuk pertengahan, mulalah kurang. sampai lah nak masuk raya. camtu lah situasi kita kat sini. padahal, malam Lailatul Qadar tu kan antara 10 malam terakhir. dan dalam kita beribadah ni mestilah kena istiqamah. bukannye kita lakukan tu semata2 nak ikut orang, nak dpt nama, org puji dsbnya. Nau'zubillah. ermm jd kawan2, fikir-fikir kan lah ye. 

 Daripada Aisyah r.a. Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: “ Berusahalah untuk mencari Lailatul Qadar pada malam yang ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.”

moga2 Ramadhan tahun ni kita memperoleh Rahmat, Maghrifah & Itqum Minannar. Amin.


p/s : peringatan buat diri sendiri yg khilaf ini & anda semua.

sekian, wassalam :)

2 comments:

  1. Yup! Really agree with this entry! Overall Is true.. Bila penghujung, masing2 dah kurang g tarawih..

    ReplyDelete
  2. camtu lah kita ni kan. yg pentingnye nak kejar raya. huhh.

    ReplyDelete